De enveloppe-actie startte in 2019 als pilootproject. Het was een initiatief van VAN in samenwerking met de KU Leuven, uitgerold in een beperkte regio. De opzet was simpel: wanneer een patiënt wordt ontslagen uit een van de deelnemende ziekenhuizen, dan krijgt hij een medicatieschema mee, samen met de nodige voorschriften, in een (oorspronkelijk groene) enveloppe. Die enveloppe moet hij afgeven aan zijn (huis)apotheker opdat het medicatiegebruik van de patiënt goed kan worden verdergezet. Inmiddels is de enveloppe-actie wijdverspreid over Vlaanderen, werd het project uitgebreid door de ontwikkeling van een medicatiekaartje, kreeg de enveloppe een nieuwe look én zal het project nu ook in Limburg worden uitgerold.
Hoe gaat de enveloppe-actie praktisch in z'n werk?
Stap 2: aan de slag met de inhoud
Stap 3: vul het digitaal registratieformulier in
Medicatiebegeleiding, hoe pak je dit aan?
Vanaf juni 2024 kan je ook als Limburgse apotheker een enveloppe ontvangen van de ziekenhuizen AZ Vesalius in Tongeren (dienst Neurologie) of Noorderhart in Pelt (ziekenhuisbreed). Het is opnieuw de bedoeling dat de patiënt via de enveloppe (of het medicatiekaartje) het ontslagmedicatieschema van het ziekenhuis tot bij zijn (huis)apotheker krijgt. Ook de andere ziekenhuizen in Limburg bekijken de opstart van het enveloppenproject.
Elke enveloppe of medicatiekaartje bevat een unieke CNK-code van het ziekenhuis. Als apotheker moet je deze code registreren in jouw apotheeksoftware om de goede ontvangst van het medicatieschema te bevestigen. Zo kunnen wij meten hoeveel enveloppen of medicatiekaartjes, en bijgevolg medicatieschema's, goed terechtkomen in de apotheek.
De deelnemende ziekenhuizen vinden het belangrijk dat apothekers op de hoogte zijn van eventuele wijzigingen en stopzettingen in het medicatiegebruik, of wanneer de patiënt opstart met nieuwe medicatie. Als lokale apotheker kan je het medicatieschema nakijken (interacties, discrepanties,...) en indien nodig aanpassen, lokaal én op Vitalink medicatieschema. Zo zijn jouw aanpassingen ook zichtbaar voor de huisarts.
Hoe gaat de enveloppe-actie praktisch in z'n werk?
Wanneer je als apotheker een enveloppe of medicatiekaartje ontvangt, scan dan de CNK-code in op een voorschrift met een terugbetaald geneesmiddel of op een pseudo-voorschrift. Vervolgens kan je aan de slag gaan met de inhoud van de enveloppe of met de QR-code die je terugvindt op het medicatiekaartje.
Komt de patiënt in de apotheek met een ontslagmedicatieschema, maar zonder enveloppe of medicatiekaartje? Scan dan de CNK-code Ta Medicatieschema 4575-940.
Stap 2: aan de slag met de inhoud
Bij ontvangst van een enveloppe
De enveloppe bevat – naast het medicatieschema van het ziekenhuis en een informatiebrief voor de apotheker – papieren voorschriften (waar nodig) en eventueel een contactformulier van de dienst van het ziekenhuis waar de patiënt verbleef. Op die manier kan je volledig geïnformeerd een medicatiebegeleidingsgesprek uitvoeren voor de patiënt.
Bij ontvangst van een medicatiekaartje
Wanneer jouw patiënt een kaartje met een unieke QR-code afgeeft in plaats van een enveloppe zal je het medicatieschema van de patiënt digitaal moeten raadplegen. De QR-code op het kaartje verwijst naar onderstaand schema. Je kan in dit schema een link vinden naar nexuzhealth consult en naar het online registratieformulier.
Om toegang te krijgen tot het digitaal medicatieschema van de patiënt op nexuzhealth consult moet je eerst een account aanmaken op hun website. Zo ga je te werk: i. Vraag je account aan via het nexuzhealth online aanvraagformulier. ii. Vul de nodige gegevens in: je zal vervolgens een link ontvangen ter bevestiging van jouw e-mailadres. Het zal twee werkdagen duren tot je toegang krijgt tot jouw account, aangezien het platform enkel toegankelijk is voor zorgverleners en jouw gegevens zullen worden nagekeken. Na het aanmaken van je account kan je de webapplicatie gebruiken met je eigen e-ID (itsme/kaartlezer). iii. Je kan je nu aanmelden op nexuzhealth consult (blijf aangemeld indien mogelijk). Tip: sla de website op als bookmark in je browser! iv. Wanneer een patiënt de apotheek bezoekt, ga je naar de nexuzhealth consult website en lees je de e-ID in van de patiënt in. Je kan de gegevens, waaronder het medicatieschema van de patiënt, nu raadplegen. Let op: het ziekenhuis dient hiervoor het medicatieschema te valideren. AZ Vesalius, Noorderhart, het ZOL en Sint-Franciscus zullen werken met fysieke enveloppen. Voor de andere ziekenhuizen wordt de exacte werkwijze verder bekeken. |
Stap 3: vul het digitaal registratieformulier in
Op de informatiebrief in de enveloppe vind je een QR-code die verwijst naar een digitale vragenlijst. Deze digitale vragenlijst of het registratieformulier is ontworpen door de KU Leuven en is bedoeld om geneesmiddelgebonden problemen, onverklaarbare discrepanties en ondernomen acties door de apotheker in kaart te brengen. Je kan dit registratieformulier online invullen. Daarvoor dien je de QR-code, weergegeven op de informatiebrief, te scannen. Je kan ook gebruik maken van deze link. Zo kan je jouw inzichten delen met de onderzoekers van de KU Leuven.
Stap 4: multidisciplinaire samenwerking
Geef het volledige, eventueel aangepaste medicatieschema (het medicatieschema vanuit het ziekenhuis met een schriftelijke aanpassing of via een print vanuit jouw software) terug mee met jouw patiënt. Vertel de patiënt dat hij het medicatieschema bij een volgend bezoek aan de huisarts moet meenemen en moet tonen aan de thuisverpleging. Vertel dat de huisarts het medicatieschema ook online kan raadplegen. Op deze manier zorg je dat de verschillende zorgverleners op de hoogte zijn van het correcte medicatieschema na ziekenhuisontslag. De informatiebrief en het contactformulier bewaar je in de apotheek.
* Klik hier om het formulier te openen: dit bevat een aantal vragen over de medicatiebegeleiding na ziekenhuisontslag door de apotheker.
Medicatiebegeleiding, hoe pak je dit aan?
Volg de vijf stappen in dit schema voor het uitvoeren van een medicatiebegeleiding na ontslag van de patiënt uit het ziekenhuis.
In het kader van het pilootproject werd er een e-learning ontwikkeld. Deze kan je hier bekijken: Medicatiebegeleiding na ziekenhuisontslag.
Hieronder vind je allerhande documenten die in het kader van de enveloppe-actie worden gebruikt. We geven ook praktische communicatiematerialen mee die je kan gebruiken om dit project in jouw apotheek te ondersteunen:
Voor de apotheker/zorgverlener
• Informatieve video van 9 minuten over het pilootproject: 'Pilootproject de enveloppe'
• Werkwijze enveloppe-actie in een schematisch overzicht
• Schema medicatiereconciliatie
Voor patiënten
• Poster voor patiënten (drietalig)
Heb je verdere vragen over de enveloppe-actie? Stel ze ons gerust via info@klav.be of op het nummer 011 28 78 00. Wij helpen je graag verder, en wij kijken er naar uit om samen met jou een succes te maken van dit project!