Einde SIS-kaart & Attest sociaal verzekerde

maandag 20 januari 2014
Terug naar overzicht

Ter herinnering: op de SIS-kaart staan twee soorten gegevens:

identificatiegegevens van het individu, met het blote oog zichtbaar en eveneens onbeschermd opgeslagen in het geheugen (chip) van de SIS-kaart

verzekerbaarheidsgegevens, alleen op beschermde wijze (gecodeerd) opgeslagen in het geheugen van de SIS-kaart. Om die beschermde gegevens te ontcijferen is het noodzakelijk in het bezit te zijn van een professionele SAM-kaart

 

Op 01/01/2014 mogen de SIS-kaarten en Attesten van Sociaal Verzekerde die nog niet vervallen zijn:

- nog gebruikt worden als identificatiemiddel van een individu en /of zijn INSZ (dat de sleutel is tot verzekerbaarheidgegevens bij een MyC verzoek) en dit ten laatste tot 31/12/2015

- daarentegen niet meer gebruikt worden als middel ter consultatie van de verzekerbaarheidsgegevens

Een SIS-kaart lezing (of gebruik van een ASV) geeft met andere woorden geen garantie meer tot terugbetaling. Die garantie kan enkel bekomen worden door MyCareNet te raadplegen.

 

 

Hoe de vervaldatum van een SIS-kaart kennen ?

SIS-kaarten zijn 10 jaar geldig. De vervaldatum is de start van de geldigheid (in de rechterbenedenhoek van de kaart vermeld) + 10 jaar.

 

Wat met de SIS-kaarten in omloop die bijna verlopen zijn (vervallen kaarten)?

De VI's zullen een informatiecampagne starten en aan hun leden vragen om de vervallen SIS-kaarten terug te sturen naar het ziekenfonds met het oog op vernietiging / recyclage.

 

Identificatie van de verzekerbaarheid (type RIZIV) vanaf 01/01/2014

Een MyCareNet aanvraag wordt in eerste instantie uitgevoerd op basis van het INSZ van de begunstigde.

Opmerking: voor de patiënten die (nog) niet over een INSZ beschikken (vb.: pasgeborenen), kan een aanvraag ingediend worden op basis van het ziekenfondsnummer (3 posities) en dan het inschrijvingsnummer bij de VI (13 posities)

Ter herinnering, net zoals de SIS-kaart, betreft MyCareNet enkel patiënten van het RIZV-type (waaronder de Kas der Geneeskundige Verzorging van de NMBS, de DOSZ en Hulp- en Voorzorgkas voor Zeevarenden).

MyCareNet geeft dus geen enkele informatie over de status van aansluiting en/of eventuele tussenkomst voor de instellingen NIOO, Federale Politie, Defensie (MMD) of OCMW

 

Waar kunt u het INSZ van de begunstigde terugvinden?

Als eerste keuze:

1. eID (= elektronische identiteitskaart) of equivalent (Kids-ID, elektronische vreemdelingenkaart)

- in cijfers (INSZ zichtbaar met het blote oog), op achterkant van de kaart
- streepjescode, op achterkant van de kaart
- in het geheugen (chip) van de kaart

 

Bij gebrek aan een eID of equivalent:

2.  ISI+ kaart

- in cijfers (INSZ zichtbaar met het blote oog), op achterkant van de ISI+ - kaart
- gewone streepjescode, op achterkant van de ISI+ - kaart
- 2D matrix- barcode, op achterkant van de ISI+ - kaart

Voor de patiënten die niet over een elektronische identiteitsbewijs beschikken, zal progressief een nieuwe identificatiekaart van het individu verdeeld worden: de ISI+ kaart

 

3.  attest ter vervanging van de ISI+

 

4.  ziekenfondskleefbriefje

- in cijfers
- streepjescode

 

5.  in het klantenbestand van het softwarepakket voor de patiënten die reeds gekend zijn

 

6.  SIS-kaart

- in cijfers (INSZ zichtbaar met het blote oog), op achterkant van de SIS-kaart
- in het geheugen van de SIS-kaart

 

7.  Attest van Sociaal Verzekerde

© 2018 KLAV - Ilgatlaan 5 - 3500 Hasselt - T: 011/28 78 00 - F: 011/28 78 01 - info@klav.be - Sitemap - Disclaimer - Privacy Policy