Gangmakers

Terug naar overzicht

Omschrijving

Heb jij een hart voor het apothekersberoep? Heb je een duidelijke visie over de richting die onze sector moet uitgaan? En wil jij vanuit het hart van onze vereniging apothekers helpen voorbereiden op de vele uitdagingen van de toekomst? Dan ben jij de Gangmaker om onze raad van bestuur te vervolledigen!

 

 

In het voorjaar van 2022 starten wij met een uniek leertraject dat jou als toekomstig bestuurder klaarstoomt. Ontdek alles over de bestaande verenigingen en structuren, en wat jouw impact op de verschillende niveaus kan zijn. Leer advies geven rond inhoudelijke thema's, financiering & verdienmodellen. Tijdens dit traject word je bijgestaan door experten die coaching en begeleiding op maat voorzien.

Voor leden van onze beroepsvereniging is deze opleiding gratis; niet-leden betalen € 400 voor deelname aan het Gangmakers-traject. Je kan dit bedrag (gedeeltelijk) via de KMO-portefeuille betalen. Meer info over de portefeuille en hoe je deze kan gebruiken, vind je op deze pagina.

 

Wat mag je verwachten?

Het traject Gangmakers bestaat uit 7 sessies, die zowel live als digitaal worden organiseerd. Tussendoor voorzien we steeds reviewmomenten: één-op-één begeleidingsgesprekken tussen jou en jouw buddy. Zo dompelen we jou geleidelijk onder in het leven van (beroeps)verenigingen en leer je jouw persoonlijke stempel drukken op de toekomst van het apothekerschap.

 

 

Sessie 1: Kick-off (live) - dinsdag 24 mei 2022 (van 19u30 tot 22u30)

Tijdens onze eerste bijeenkomst krijg je toelichting over het traject Gangmakers. We gaan ook dieper in op de verschillende beroepsverenigingen voor apothekers op lokaal niveau, en zullen je meer vertellen over onze eigen werking. De overkoepelende verenigingen op Vlaams niveau (VAN) en federaal niveau (APB) komen eveneens aan bod: hoe verhouden zij zich tot elkaar en welke rol spelen zij? Maar we kijken ook buiten de grenzen van onze sector en stellen je de verschillende beroepsverenigingen van andere zorgverstrekkers voor.

Iedere deelnemer krijgt tijdens deze kick-off een buddy toegewezen. Samen met de buddies denken we na over een aantal inhoudelijke topics en gaan samen in dialoog. Wat verwacht jij bijvoorbeeld van een beroepsvereniging? Zo leren we elkaar beter kennen en kunnen we interessante inzichten delen.

 

 

Sessie 2: Organisatie gezondheidszorg (digitaal) - dinsdag 28 juni 2022 (van 20u30 tot 22u30)

We richten ons vervolgens op de organisatie van onze gezondheidszorg en hoe deze precies in elkaar zit. Welke rol speelt het RIZIV en wat is de plaats van de apotheker in de RIZIV-regelgeving? Daarnaast hebben we oog voor het politieke aspect, meerbepaald de verschillen tussen het Vlaamse en het federale niveau. We gaan ook dieper in op de wetgeving en hoe deze tot stand komt - denk bijvoorbeeld maar aan het traject rond de apotheker vaccineert. Tot slot vertellen we meer over de financiering van de gezondheidszorg in het algemeen - en van apothekers in het bijzonder.

Hiervoor nodigen we experten ter zake uit die meer tekst en uitleg zullen geven.

 

 

Sessie 3: Communicatievaardigheden (live) - dinsdag 13 september 2022 (van 19u30 tot 22u30)

Als bestuurslid moet je jouw ideeën helder kunnen toelichten en uiteraard ook kunnen 'verkopen'. Daarom besteden we tijdens onze derde samenkomst aandacht aan het verfijnen van onze communicatievaardigheden. Enkele professionals zullen hun kennis delen en concrete tips & tricks geven om adviezen te formuleren.

Je zal je kennis meteen in de praktijk kunnen brengen door middel van een groepsopdracht.

 

 

Sessie 4-5-6: Stand van zaken groepsopdracht (digitaal)

Wij volgen de vooruitgang van de groepsopdracht op tijdens drie digitale sessies (op dinsdag 15 november 2022, dinsdag 17 januari 2023 en dinsdag 28 februari 2023, telkens van 19u30 tot 21u30). Elke groep kan zo in dialoog gaan met onze begeleiders en collega's.

 

 

Sessie 7: Terugkomdag (live) - dinsdag 18 april 2023 (van 19u30 tot 22u30)

Met deze laatste bijeenkomst ronden we het traject af. Samen evalueren we de weg die we hebben afgelegd.

Tijdens een receptie krijg je bovendien de mogelijkheid om te netwerken met jouw collega-apothekers en onze buddies.

 

 

Geïnteresseerd?

Ben je geprikkeld om ook deel te nemen aan dit boeiende traject? Vul dan onderstaand inschrijfformulier in.

Wil je meer weten over Gangmakers en wat jouw rol kan zijn in ons KLAV-bestuur? Dan kan je steeds contact opnemen met Johan Heselmans, algemeen directeur, via johan.heselmans@klav.be.

De inschrijftermijn voor dit event is verlopen.
© 2024 KLAV - Ilgatlaan 5 - 3500 Hasselt - T: 011/28 78 00 - F: 011/28 78 01 - info@klav.be - Sitemap - Disclaimer - Privacy Policy