Vanaf 1/1/2017 vormt het elektronisch voorschrift (recip-e) het wettelijk document, als vervanger van het papieren voorschrift. Maar wat verandert er juist in de praktijk? Kunt u nog papieren voorschriften afleveren of niet?

 

Zoals u ongetwijfeld dagelijks merkt, geeft de overheid absolute prioriteit aan de verdere digitalisering van medische diensten in de gezondheidssector. In dit kader wordt op 1 januari 2017 het elektronisch voorschrift de regel (weliswaar nog met een papieren ‘bewijsstuk’) en is de papieren afdruk niet meer rechtsgeldig.

De reglementaire wijzigingen vereisen vanzelfsprekend noodzakelijke aanpassingen aan de manier van werken in de apotheek en bij de tariferingsdiensten. Ook aanpassingen aan de software zijn noodzakelijk zijn om een correcte uitvoering, registratie, tarifering en archivering van de elektronische voorschriften mogelijk te maken. Maar de belangrijke processen en  de verdere afhandeling in de apotheek blijft eigenlijk gelijk. 

 

 

Recip-e is eigenlijk een systeem van elektronische berichten die niet geadresseerd verzonden worden. De voorschrijver maakt het voorschrift aan, vercijfert het en verzendt het naar de Recip-e-server. Diegene die het voorschrift uitvoert, haalt het op bij de server en ontcijfert het.

Recip-e start met geneesmiddelvoorschriften: specialiteiten onder de vorm van CNK, maar ook VOS-voorschriften en voorschriften voor magistrale bereidingen. 

Het is opgebouwd als een universeel systeem dat toepasbaar is voor alle voorschrifttypes. In een volgende fase worden ook de voorschriften voor kinesisten, verpleegkundigen, radiologie,... bij het initiatief betrokken.

© 2021 KLAV - Ilgatlaan 5 - 3500 Hasselt - T: 011/28 78 00 - F: 011/28 78 01 - info@klav.be - Sitemap - Disclaimer - Privacy Policy