1/1/2017: Het document ‘bewijs van elektronisch voorschrift’ vervangt het bestaande papieren duplicaat bij een elektronisch voorschrift

 

Tot eind 2016 wordt bij het aanmaken van een elektronisch voorschrift een duplicaat voorschrift aangemaakt, dat eigenlijk hetzelfde is als een papieren voorschrift, maar dan met een barcode als extra informatie (figuur 1)

Dat verandert vanaf 1/1/2017. Vanaf dan krijgt de patiënt van zijn arts een ‘bewijs van elektronisch voorschrift’ overhandigt op het moment dat de arts een elektronisch voorschrift aanmaakt (figuur 2).

                                   

Dit bewijs heeft volgende kenmerken:

  • het draagt een Recip-e barcode om het elektronisch voorschrift af te halen
  • het ziet er niet meer uit als een traditioneel voorschrift
  • het heeft geen wettelijke waarde van voorschrift meer maar:
    • het document kan nog bijgehouden worden door de apotheker en aan de TD bezorgd
    • in het geval van een panne of onbeschikbaarheid kan u aan de hand van dit document de aflevering doen, als een fall-back procedure. Later kunt u de administratie in orde brengen, door de koppeling te leggen tussen het elektronisch voorschrift en de aflevering (via “voorschrift volgt”).
  • er wordt duidelijk aangegeven dat de arts geen wijzigingen mag doen aan het ‘bewijs van elektronisch voorschrift’, aangezien de elektronische versie de enige geldende bron is voor aflevering. Als de arts toch wijzigingen aanbrengt, zijn deze niet geldig en kunt u hier eigenlijk geen rekening mee houden. Het is aan te bevelen om dit kenbaar te maken bij de arts en naar de patiënt toe om uw aflevering te verklaren.
© 2024 KLAV - Ilgatlaan 5 - 3500 Hasselt - T: 011/28 78 00 - F: 011/28 78 01 - info@klav.be - Sitemap - Disclaimer - Privacy Policy