Maximumfactuur via MyCareNet: opgelet
vrijdag 09 januari 2015Terug naar overzicht
We vernemen dat er op het terrein problemen zijn met de toepassing van MAF (maximumfactuur) in de apotheek, door de wijzigingen op 1/1/2015. We geven u graag wat meer informatie.
In principe raadpleegt u als apotheker (altijd) MyCareNet bij elke aflevering. In dat geval stelt er zich geen probleem en zult u zeker de correcte verzekerbaarheidsgegevens gebruiken en dus een correct remgeld aanrekenen.
Wanneer u dat niet doet, maar wel eerder opgevraagde MyCareNet-gegevens hergebruikt, kan er zich wel een probleem stellen. Bij hergebruik van de MyCareNet-gegevens van december voor een aflevering die u nu (in januari) doet, staat de ‘MAF teller’ mogelijk nog op 1, voor mensen die recht hebben op de MAF. Uw softwarepakket geeft dan aan om 0 euro aan te rekenen voor de betrokken geneesmiddelen in plaats van het normale remgeld. Nochtans is het op dit moment praktisch gezien zeer onwaarschijnlijk dat een patiënt reeds zijn MAF-plafond bereikte. Dit is een technisch probleem en de afhandeling is niet correct.
De softwarehuizen werden ingelicht dat zij – bij het hergebruiken van MyCareNet gegevens van december 2014 – de normale remgelden moet toepassen en dat er dus geen rekening mag worden gehouden met de waarde van de MAF-teller uit die hergebruikte gegevens, voor afleveringen in januari.
Er wordt met andere woorden een uitzondering gemaakt: als u MyCareNet-gegevens van december hergebruikt, wordt er geen rekening gehouden met het MAF-statuut en moeten altijd de gewone remgelden aangerekend worden.
Het probleem is van tijdelijke aard, aangezien het alleen de voorschriften met hergebruik van MyCareNet-gegevens van december van het voorgaande jaar betreft en vermits betalingsverbintenissen sowieso slechts gedurende 30 dagen hergebruikt kunnen worden.
Wat nu?
› In elk geval blijft het verstandig om bij elke aflevering een online raadpleging van MyCareNet te doen. Voor patiënten die recht hebben op MAF, worden de MAF-tellers elke 1 januari terug op ‘0’ gezet en zult u dus wel het correcte remgeld aanrekenen.
› Geeft uw softwareprogramma aan dat de MAF van toepassing is in januari, verzeker u er dan van dat u effectief een online MyCareNet-consultatie deed in januari voor de betrokken patiënt. Dan kunt u gerust zijn dat u het juiste remgeld aanrekent.
› Moest u al gratis ‘MAF’ afleveringen gedaan hebben, kan dat problemen geven bij de facturatie en uitbetaling. We doen al het mogelijke om het (financieel) nadeel voor u in de mate van het mogelijke te beperken en we houden u op de hoogte van eventuele problemen voor uw apotheek.
Contacteer ons gerust voor meer informatie.