Nationale uniformisatie wachtdiensten

donderdag 15 januari 2015
Terug naar overzicht

Sinds 5 januari zijn de uurregeling en de affichering van de wachtdiensten geharmoniseerd. De wachtdiensten overdag worden op een eenduidige manier geafficheerd op www.apotheek.be, aangestuurd vanuit een centrale database (Geowacht vzw). Tijdens de ‘stille uren’ (van 22.00 tot 9.00 uur) worden de patiënten doorverwezen naar het centrale telefoonnummer (0903/99.000) van het nationaal callcenter Offitel.

Op basis van de eerste vaststellingen de voorbije weken, willen we graag enkele zaken in herinnering brengen. 

Deze informatie geldt met name voor de regio’s waarvoor KLAV de wachtdiensten ingeeft, dus niet de ‘full-geowacht’ apotheken, noch apotheken die vanuit een ander wachtsecretariaat ondersteund worden.



 

ALGEMENE AFSPRAKEN 

   De uren van de wachtdienst werden geüniformiseerd voor alle regio’s. Vanaf nu is een apotheek 24u van wacht. De wachtdienst loopt overal van 9-22u en van 22-9u.

   Patiënten worden vanaf nu altijd doorgeschakeld naar de dichtstbijzijnde apotheek van wacht, over de wachtregio-grenzen heen. De ‘grenzen’ van de verschillende wachtkringen zijn dus eigenlijk niet meer van toepassing.
Moest u de indruk hebben dat u tijdens uw wachtbeurt mensen ontvangt die in principe bij een voor hun dichterbij gelegen apotheek terecht zouden moeten kunnen (en die dus mogelijk verkeerd doorverwezen worden), registreer de situatie, wie er aan de deur stond, op welk uur en maak dit kenbaar aan KLAV (wachtdienst@klav.be). Neem eventueel contact op met het callcenter op het moment zelf, zodat indien wenselijk en nodig meteen ingegrepen kan worden. 

 

WACHTLIJSTEN EN WACHTWISSELS

    Het is nog altijd de lokale wachtverantwoordelijke die de wachtlijsten opmaakt. De wachtverantwoordelijke stuurt de lijsten tijdig door naar KLAV via wachtdienst@klav.be.

  De wachtverantwoordelijke mag de lijsten NIET aan Geowacht vzw of Offitel overmaken. KLAV coördineert dit. Uiteraard zijn de lokale regio’s wel nog verantwoordelijk om de wachtbeurten te melden aan de diverse instanties, media, lokale berichtgeving, e.a. zoals nu.

  Ook wachtwissels moet u tijdig doorgeven aan KLAV, en niet aan Geowacht of Offitel. Gelieve de wachtwissels altijd schriftelijk aan ons door te geven, ten minste 3 werkdagen op voorhand, via wachtdienst@klav.be.

 

SAMENWERKING MET HET CALLCENTER

  In de week dat hij van wacht is, ontvangt de apotheker van wacht normaal gezien een remindermail vanuit de vzw die de wijziging en de programma's coördineert - Geowacht vzw. Opgelet: deze mail dient enkel als herinnering. Als apotheker hebt u uiteraard zelf de verantwoordelijkheid om te weten wanneer u van wacht bent en om ervoor te zorgen dat u uw wachtbeurten vervult. Dus moest u geen remindermail ontvangen, wil dat uiteraard niet zeggen dat u geen wachtbeurt hoeft te vervullen.  

  Bent u van wacht? Zorg dan dat u voldoende bereikbaar bent. Moest u vaststellen dat men u niet op het gewenste telefoonnummer contacteert vanuit het callcenter of moest u merken dat men voor de remindermails een verkeerd mailadres gebruikt, meld dit dan tevens aan wachtdienst@klav.be.

  In noodgevallen kunt u als apotheker van wacht 's nachts rechtstreeks contact opnemen met Offitel. U ontving het gratis nummer dat u daarvoor kunt gebruiken per e-mail. Gebruik dat gratis nummer alleen in uitzonderlijke gevallen en geef het zeker nooit door aan artsen of patiënten. 

   Patiënten die nog het oude nummer (0900/10 500 van apotheek.be of 0903/999 10 van het vroegere ‘KLAV callcenter’) gebruiken tijdens de eerste maanden van 2015, krijgen een boodschap te horen met het nieuwe nummer, de kostprijs en hebben de mogelijkheid om dan doorgeschakeld worden. Daarna vervalt de mogelijkheid om doorgeschakeld te worden en zal de patiënt dus enkel een boodschap krijgen met het nieuwe nummer. Ze zullen dan zelf het nieuwe nummer moeten vormen. Dit blijft doorlopen tot het moment rijp is om het oude nummer af te schakelen.

 

VARIA

    Graag herhalen we ook volgend punt vanuit de berichtgeving van APB: De Nationale Raad van de Orde der Apothekers is de harmonisering weliswaar ‘gunstig gezind’, maar heeft toch een aantal bedenkingen: 1) het betalende karakter van het oproepnummer; 2) de afwezigheid van een duidelijk zichtbaar kenteken tijdens de wachtdienst; en 3) de loutere vermelding van het oproepnummer na 22.00 uur. Voor alle drie bedenkingen geldt dat dit in veel Vlaamse wachtkringen al sinds verschillende jaren gebruikelijk is, in akkoord met de betrokken provinciale geneeskundige commissies. APB en de Orde zijn overeengekomen om: 1) blijven aan te dringen op subsidies voor een gratis of goedkoper oproepnummer; en 2) samen met de bevoegde instanties duidelijkheid te creëren over de andere bedenkingen.

 

Elke wijziging heeft ‘kinderziektes’, dus dat zal ook nu niet anders zijn. Moest u problemen of moeilijkheden ervaren door deze nationale uniformisatie of heeft u suggesties? Deel dit dan met ons! We doen al het mogelijke om de overgang vlekkeloos te laten verlopen en volgen het verder op.
Maar het staat vast dat alle wachtdienstregio’s en individuele apotheken, zich naar bovenstaande afspraken conformeren. 

© 2024 KLAV - Ilgatlaan 5 - 3500 Hasselt - T: 011/28 78 00 - F: 011/28 78 01 - info@klav.be - Sitemap - Disclaimer - Privacy Policy